فهرست مقاله

کلیساس سن استپانوس که بعد از قره‌کلیسا دومین کلیسای مهم ارمنی‌های ایران محسوب میشه، یکی از جذاب ترین دیدنی های آذربایجان شرقی ست.

با وبلاگ آواسیر همراه باشید.

اگه با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل، تصمیم سفر به آذربایجان شرقی دارین، بهتون توصیه می کنیم که بازدید از منطقه جلفا و کلیسا تاریخی سن استپانوس رو از دست ندین.

در میان محیط سرسبز در قلب کوه های منطقه جلفا، حضور کلیسایی تاریخی و منظره حیرت انگیزش چشمان هر بیننده ای رو مجذوب خودش می کنه.

کلیسا سنت استپانوس منطقه جلفا

تاریخچه کلیسای سنت اسپتانوس آذربایجان:

درباره تاریخ بنای کلیسا، نظر های متفاوتی وجود داره. به عقیده بعضی از باستان شناسان این کلیسا از بناهای اوایل دوره مسیحیت هست و تاریخ ساخت کلیسای سن استپانوس به سده نهم میلادی برمیگرده.

عده ای هم مثل تاورنیه، بنای اون رو به دوره صفویه نسبت میدن چون بخش های زیادی از این بنا که در اثر زلزله تخریب شد بود در دوره صفویان بازسازی و مرمت شده است.

با توجه به شیوه معماری کلیسا، مصالح ساختمانی به کار رفته در ساخت و ساز بنا و تزئینات مفصل و زیبای کلیسا نشون میده که این بنا، تلفیقی از شیوه‌های مختلف معماری اورارتو، اشکانی و رومی هست.

این تلفیق معماری و میشه در ساخت سنت کلیسای جامع اچمیادزین، قره کلیسا و کلیسای صلیب مقدس هم دید که بعد از ساخت این کلیساها، این شیوه معماری به معماری ارمنی شهرت پیدا کرده.

 

تاریخچه کلیسا سنت استپانوس

بخش های مختلف کلیسای سنت استپانوس:

محوطه اطراف کلیسا، با درختان سرسبز و حصار های سنگی محاصره شده.

این بنا، از بارویی بلند و 7 برج نگهبانی و 5 پشت استوانه ای سنگی به سبک دژ های مستحکم ساسانیان تشکیل شده.

ورودی کلیسا در وسط دیوار غربی  قرار گرفته و دری چوبی و آهن کوبی شده داره.

تزئینات کلیسا، شامل حجاری های ظریف و نقش های برجسته ای از حضرت مریم و عیسی مسیح هست که در طاق های کلیسا به چشم می خوره.

در نمای خروجی کلیسا می تونین نقش های برجسته ای از صحنه سنگسار شدن استپانوس ، به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح و عروج مسیح به آسمان رو ببینین.

نماز خانه اصلی، اجاق دانیال و برج ناقوس سه ساختمان اصلی کلیسای سنت استپانوس هستن.

تزئینات کلیسا سنت استپانوس آذربایجان منطقه جلفا

بازدید از کلیسا سن استپانوس:

کلیسای سن استپانوس در واقع متعلق به حواری ارمنی است و برای مسیحیان اهمیت ویژه ای دارد.

هر ساله این کلیسای تاریخی میزبان مراسم های بزرگ مسیحیان است و ارمنی های منطقه، برای اجرای مراسم های دینی در کلیسای سن استپانوس گردهمایی دارن.

بازدید از این مراسم های مذهبی می تونه تجربه متفاوتی در سفرتون باشه.

تور آذر بایجان بازدید از بنای تاریخی

کلیسای سن استپانوس آذربایجان کجاست؟

حدود 17 کیلومتر از سمت غربی شهر جلفا که بگذرید به  منطقه ای به نام قزل وانک می رسید ،که در کرانه جنوبی رودخانه ارس قرار داره و سالیان سال این کلیسا تاریخی رو در قلب خودش جای داده.

دلیل نام گذاری کلیسا سنت استپانوس:

در سراسر جهان کلیساهای زیادی با نام سن استپانوس وجود داره! چون سنت استپانوس یا سنت استفان اولین شهید راه مسیحیت هست که در ۲۶ دسامبر سال ۳۶ میلادی در اورشلیم توسط یهودیان سنگسار شد. برای زنده نگه داشتن اسم سنت استپانوس، کلیساهای زیادی به نامش ساخته شد.

این اثر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۱ با شماره ثبت ۴۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تبدیل به یکی دیگه از افتخارات ملی و تاریخی ایرانیان شد.

کلیسا سنت استپانوس آذربایجان شرقی

برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل، به راحتی میتونین در کمترین زمان ممکن از طریق سایت رسمی خرید بلیط هواپیما، به صورت آنلاین خرید تون رو انجام بدین و با پشتیبانی 24 ساعته آژانس گردشگری آواسیر بدون دغدغه سفر کنین.

شماره تماس: 05131700
پشتیبانی 24 ساعته خرید آنلاین : 09159158244

.

 

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700