فهرست مقاله

یکی دیگه از پرطرفدار ترین جاذبه های دیدنی تور کاشان، مسجد آقابزرگ هست که به دلیل معماری سنتی که داره توجه هر بیننده ای رو جلب می کنه.

اگه عضور کانال تلگرام آواسیر باشین، حتما دیدین که یکی از مکان های دیدنی که ما در تور کاشان در لیست گشت ها مون داریم، همین مسجد آقابزرگ هست که واقعا ارزش دیدن داره.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب، شما رو با این مسجد تاریخی بیشتر آشنا کنیم.

با وبلاگ آواسیر همراه باشید.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ در تور کاشان

مسجد و مدرسه آقابزرگ مجموعه نفیس و با ارزشی از عناصر معماری و تزییناتی هست که هم از لحاظ معماری و هم از لحاظ فرهنگی جایگاه ویژه ای داره

ساخت این بنا که منسوب به “ملا مهدی نراقی” ملقب به “آقابزرگ” هست، به هزینه شخصی نیکوکار به نام “حاج محمدتقی خانبان” در روزگار پادشاهی محمدشاه قاجار شروع شد و در سال‌های اولیه ی سلطنت ناصرالدین‌شاه به پایان رسید.

گفته میشه که این مجموعه، بر روی آثار به جای مانده پس از زلزله ۱۱۹۲قمری یا دوره‌های گذشته ساخته شده باشد، به خصوص شبستان چهل ستون شمالی مسجد آقا بزرگ که احتمالاً قبل از احداث گنبدخانه بر روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه خواجه تاج الدین ساخته شده.

تلفیق شبستان چهل ستون با مسجد و مدرسه‌ای که بعدها در نزدیکی مسجد ساخته شد، یکی از نمونه‌های ایجاد هماهنگی و اتصال دو بنا در کنار هم به حساب میاد.

مسجد آقا بزرگ کاشان

ویژگی های مسجد آقا بزرگ کاشان

مهمترین ویژگی این مسجد معماری ویژه بنا هست؛ گنبدخانه ای که بر روی ۸ پایه عظیم استوار شده، چون در طراحی مسجد های قدیمی ایران خیلی کم پیش میومده که گنبد رو بر روی پایه های آزاد استوار کنن.

این سبک طراحی گنبد، باعث میشده که رفت و آمد هوا در فضای گنبدخونه بهتر انجام بشه و در فصلهای گرم و تابستون های داغ کویر، داخل مسجد خنک بمونه.

وجود گودال باغچه (حیاط تحتانی)؛ حوض بزرگ (آب‌نما) و باغچه‌های آن به طراوت و هوای خوش فضا کمک میکرده.

بنای تاریخی مسجد آقابزرگ در تور کاشان

با توجه به سادگی این مجموعه، زیاده‌روی در تزیین، به‌ویژه در کاشی‌کاری مسجد آقا بزرگ به چشم نمی‌خوره

تزیینات؛ گچ‌بری، نقاشی، کارهای چوبی (کنده‌کاری، گره‌چینی، آلت و لقط)، مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری رسمی‌بندی و یزدی‌بندی از ویژگی های تماشایی این بنا محسوب میشه.

کاشی کاری های مسجد آقا بزرگ

یک جفت درِ نفیس که کنده‌کاری و با گره‌چینی و گل میخ تزیین شده و جلوه ویژه ای به بنا بخشیده

میخ های روی در به تعداد آیات قرآن هست و با زیبایی خاصی روی آن تزئین شده.

این مسجد دارای بافت نسبتا قرینه ای هست

معماری بی نظیر مسجد آقا بزرگ در تور کاشان

برای اطلاع از آفر های ویژه و تور های لحظه آخری با ارزان ترین قیمت، کافیه که عضو کانال تلگرام آواسیر بشین.

برای خرید تور کاشان و سفر به این شهر زیبا، می تونین از طریق شماره زیر با همکاران ما در دپارتمان تورهای داخلی آواسیر تماس بگیرین.

شماره تماس:   05131700

.

 

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700