فهرست مقاله

بازمونده ایوان جنوبی ارگ علیشاه در شهر زیبای تبریز به یکی از زیباترین پر طرفدار ترین جاذبه های گردشگری تور تبریز تبدیل شده.

اگه مسافر تور تبریز هستین بهتون پیشنهاد می کنیم که ادامه این مطلب رو از دست ندین.

بنای اولیه ارگ علیشاه به سده هشتم هجری بر میگرده که در واقع بنای بزرگ ناتمامی با هدف اولیه ساخت مسجد بوده.

 

 

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه، در میانه سال‌های ۷۱۸ تا ۷۳۹ هجری قمری با هدف ساخت آرامگاه بزرگی در صحن مسجد علیشاه تبریز در زمان وزارت علیشاه ساخته شد.

با فروریختن سقف بنا در زمان ساخت و با مرگ علیشاه ادامه ساخت بنا در اون دوره متوقف شد.

در سال‌های بعد با استفاده از دیواره‌های به جا مونده از بنای نخستین مسجد، قلعه‌ای نظامی به جایش ساخته شد که سال‌ها به عنوان بازوی نظامی و بخش جنوبی دیوار شهر مورد استفاده قرار می گرفت.

در زمان سلطنت قاجاریان از این ارگ به عنوان قلعه نظامی استفاده می شده که با اضافه کردن بخش های متفاوت، این بنا به قلعه ای نظامی تمام و کمال تبدیل شد.

 

ارگ علیشاه در سفر با تور تبریز

در زمان حکمرانی سلسله قاجار، با اضافه کردن پیوست‌های مختلفی مثل کارخانه ریخته‌گری توپ، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان سربازخانه، این بنای نظامی دیگه تکیمل شد.

بخش‌های اضافه شده به دیوارهای نخستین در دوران پهلوی تخریب شد و بخش‌هایی هم در دوران پس از انقلاب اسلامی تخریب شده و از بین فتن.

امروزه تنها دیواره جنوبی ارگ سر جاش استوار باقی مونده که در ساعاتی از روز برای بازدید عموم آزاده. محوطه اطراف ارگ در دهه‌های پس از انقلاب دستخوش تغییرات زیادی شد که برای احداث مصلی در نظر گرفته شد.

در فضای پیرامون ارگ، مسجد بزرگی بنام مصلی بزرگ تبریز بنا شده که بخشی از فضای دیداری ارگ را تهدید کرده. از این مصلی در مراسم گوناگون دولتی و در روزهای جمعه برای برگزاری نماز جمعه استفاده میشه.

 

جاذبه های تاریخی در تور تبریز

امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد جای خودش باقی مونده.

همین بنای باقی‌مانده از ارگ هم تحت تأثیر بنای مصلی جدید که با بلندایی بیشتر از میزان پیش‌بینی شده در طرح حفاظت ارگ ساخته شده جا گرفته تا با وقار تمام در مقابل گردشگران تور تبریز خودنمایی کنه.

جالبه بدونین که ارگ علیشاه تبریز در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و تبدیل به یکی دیگه از افتخارت ملی و فرهنگی ایرانیان شد.

به طور کلی باید بگم اگه مسافر تور تبریز هستین بهتره بازدید از ارگ علیشاه رو از دست ندین، چون این بنا تاریخی، فرهنگی و ملی میتونه شما رو در تاریخ عظیم معاصر ایران غرق کنه.

برای خرید تور تبریز و سفر به این شهر زیبا، تنها یک تماس فاصله دارید.
شماره تماس : 05131700

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700