فهرست مقاله

در سفر با تور استانبول، برای بازدید از بناهای تاریخی شهر، گزینه های زیادی برای انتخاب کردن دارین، از کلیساهای بیزانسی گرفته تا کاخ ها و مسجدهای عثمانی ها که هر کدوم جلوه ویژه ای از تاریخ این کشور رو به نمایش گذاشتن.

ما تصمیم داریم در ادامه این مطلب شما رو با دومین مسجد بزرگ استانبول آشنا کنیم.

با وبلاگ آواسیر همراه باشید.

مسجد سلیمانیه در شهر زیبای استانبول یکی از یادگاری های ارزشمند عثمانی ها در این شهر هست که امروزه به یکی از نماد های این شهر توریستی تبدیل شده.

تاریخ ساخت این مسجد به  سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷میلادی و حضور عثمانی ها در استانبول برمیگرده.

تور استانبول

در اولین نگاه به این مسجد تاریخی، تلفیق سبک معماری اسلامی و بیزانسی و آمیخته شدن دو فرهنگ رو میشه دید که زیبایی وصف نا پذیری به مسجد سلیمانیه بخشیده.

این بنا، مناره ‌های بلند و باریک  خودش رو از کلیسای ایاصوفیه ( یادگار رمی ها و معماری بیزانسی ) الهام گرفته و گنبدهای بزرگ و نیم گنبد های زیبایش رو مدیون معماری اسلامی هست.

در واقع طراحی مسجد سلیمانیه نمایشگر تصور “سلطان سلیمان” از خودش به عنوان سلیمان دوم است ، این حقیقت به “قبة الصخرة” که بر مکان معبد سلطان سلیمان بنا شده و مباهات “ژوستنین” زمان کامل کردن ساخت ایا صوفیه که میگه  “سلیمان! من از تو پیشی گرفته‌ام!” اشاره داره،

مسجد سلیمانیه

در واقع الگو اصلی مسجد سلطان سلیمان، کلیسای باستانی ایاصوفیه است و میشه گفت این مسجد چیزی از شکوه و بزرگی الگوی خودش کم نداره و این نشون دهنده اهمیت تاریخ سلطان سلیمان در سلسله ی عثمانی هاست.

معمار این مسجد باشکوه، معمار سینان است که در زمان خودش یکی از بهترین و بنام ترین معمارهای ترک بوده.

ابا توجه به سنت عثمانی ها، این مسجد هم،  چهار منار (گل‌دسته) داره که سمبل مسجد هایی هستن که به امر و دستور  سلاطین عثمانی ساخته میشدن

بر پایه رسوم و آداب دوره عثمانی، این مسجد  هم دارای ساختمان‌های کناری مثل مدرسه و حمام و کتابخانه و کاروانسرا و بیمارستان و آشپزخانه عمومی بوده‌، در زبان ترکی به این ساختمان‌های جنبی ” جامی کولیه‌سی” میگن.

مسجد تاریخی سلیمانیه تور استانبول

بازسازی های متعدد مسجد آنچه از طرح اولیه سنان آغا باقی مونده بود رو نابود کردن، پاکسازی‌های جدید نشون میدن که سنان قبل از اینکه رنگ غالب گنبد رو قرمز تعیین کنه رنگ آبی رو امتحان کرده بود.

حیاط بزرگ مسجد سلیمانیه با مجموعه ای از ستون‌های مرمر، گرانیت و سنگ آذرین آراسته شده که یکی از جلوه های خیره کننده این مسجد برای گردشگران تور استانبول محسوب میشه.

مناره‌ها در چهار گوشه مسجد قرار گرفتن و گنبد از اطراف با نیم گنبدها، از شمال و جنوب با طاق‌هایی با پنجره‌های مزینِ تقویت شده توسط مونولیت‌های آذرین، احاطه شده که این بنا رو زیباتر کرده.

تور استانبول از مشهد

جالبه بدونین که معمار سینان تصمیم گرفته بود با پوشاندن استحکامات عظیمِ این ستون‌های مرکزی، سبک معماری ای نوآورانه ای رو به وجود بیاره و مثل همیشه آثارش رو  در تاریخ موندگار کنه. به همین دلیل استحکامات رو در دیوار ها طوری قرار داده که برجستگی نیمی از اون‌ ها در داخل و نیمه دیگر در خارج ساختمان قرار بگیره و  با ساختن بالکن‌ های ستون دار برجستگی‌ ها رو پنهان کنه.

جاذبه های تاریخی در تور استانبول

خرید تور استانبول با ارزان ترین قیمت

برای خرید تور استانبول و مشاوره سفر می تونین از طریق شماره های زیر با همکاران ما در دپارتمان تور خارجی آواسیر در تماس باشین.

شماره تماس:

05131700

09150393380

 

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700