فهرست مقاله

آتن یکی از جذاب ترین شهر های دنیا برای علاقه مندان به آثار باستانی و بناهای تاریخی هست و هر ساله توریست های زیادی با خرید بلیط هواپیما آتن و یا خرید تور یونان به این کشور زیبا سفر می کنن.

معبد باستانی پارتنون یکی از حیرت انگیز ترین بناهای این شهر هست که در ادامه این مطلب تصمیم داریم شمار رو با این اثر باستانی بیشتر آشنا کنیم.

با وبلاگ آواسیر همراه باشید.

در آکروپولیس شهر  آتن می تونین به تماشای پارتنون نیایشگاه باستانی این شهر برید، بنایی که 2500 سال پیش، توسط پریکلس ساخته شد و امروز یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری تور یونان و شهر آتن محسوب میشه.

معبد پارتنون در آتن

معبد پارتنون در بلندترین نقطه آکروپولیس به آتنا وقف شده، واژه پارتنون از پارتنوس یونانی به معنی باکره گرفته شده،

پارتنون که هنوز پابرجاست بین ۴۷۷ تا ۴۳۲ پیش از میلاد ساخته شده و در آن مجسمه های نسبتا سالمی وجود داره که میتونه نگاه هر بیننده ای شگفت زده کنه.

این مجسمه‌ها که شهرت زیادی در جهان دارن توسط ” فیدیاس” طراحی و ساخته شدن.

در واقع پارتنون، جایگزین نیایشگاه قدیمی‌تری شد که به نابودی رفته بود، گفته میشه که این پرستشگاه ویژه خدای آتنا هست که یکی از الهه های یونان باستان بوده.

در سال۱۶۸۷ هنگامیکه در حدود ۲۰۰۰ سال از ساخت آن می‌گذشت یک گلوله توپ بی هدف به داخل پارتنون اصابت کرد و باعث شد ، مقداری از سقف آن فرو ریخته و آسیبهای جدی به ستون های این بنا وارد شد.

جالبه بدونین که در سال۱۸۸۰، بدون موافقت یونان سنگ های مرمر بسیار پرارزش آکروپولیس به موزه لندن انتقال داده شدند و چندی بعد به واسطه آلودگی هوا دچار فرسایش و خرابی شدن.

از نظر معماری، پارتنون به سبک دورستونی ساخته شده و معماری جالب و قابل توجهی داره که نگاه هر بیننده ای رو خیره می کنه.

بازدید از معبد پارتنون

الهه‌ی یونانی آتنا یعنی الهه عقل و خرد و جنگ یونان باستان که توسط مردم پرستیده میشده، پرستشگاه این الهه، توسط مردم آتن ساخته شده و یکی از مهمترین بناهایی باقی ‌مونده از یونان باستانه و غالباً به عنوان اوجی در پیشرفت دوره معماری دوریک شناخته میشه.

مجسمه‌هایی که در تزیین این بنا استفاده شده یکی از مهمترین بخشهای هنر یونان به حساب میاد و سمبلی از یونان باستان و دموکراسی آتنیه  و یکی از بزرگترین مقبره‌های فرهنگی دنیاست.

پارتنون یونان

معمارانی چون «کایمراتیس» و «ایکتینوس» در ساختمان این بنا نقش اصلی رو داشتن.

در ایوان جنوبی معبد پارتنون برخلاف پرستشگاه‌های دیگه به جای ۶ ستون از ۸ ستون و برای طول آن ۱۷ ستون در نظر گرفته شده.

در این بنا دو شیوه دوریک و ایونیک تلفیق شدن و در ایجاد نقش ها در چهار گوشی‌های تزینی و سنتوریهای معبد نهایت دقتبه کار گرفته شده.

معبد پارتنون یک اثر باستانی تمام و کمل هست ، به همین دلیل بهتون توصیه می کنیم که در سفر با تور یونان، بازدید از این معبد تاریخی رو از دست ندین.

آثار باستانی ارزشمند آتن

متاسفانه بسیاری از تندیس‌های بجای‌مونده از معبد پارتنون در موزه بریتانیا و موزه آکروپولیس نگهداری میشه و امروز در جایگاه اصلی شون دیده نمیشن.

بسیاری از مجسمه‌های پارتنون رو لرد الگین، سفیر بریتانیا در دربار عثمانی به انگلستان انتقال دادو امروزه هم در موزه بریتانیا برای نمایش به عموم مردم قرار داده شدن.

خرید بلیط هواپیما آتن

برای خرید بلیط هواپیما آتن با بهترین و مناسب ترین قیمت، می تونین به سایت رسمی خرید بلیط هواپیما avaseir.ir مراجعه کنین و در کمترین زمان ممکن به صورت آنلاین خرید بلیط هواپیما تون رو انجام بدین.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700