فهرست مقاله

حمام وکیل شیراز یکی از بناهای مجموعه وکیل شیراز هست که در سال 1187 ه ق به دستور کریم خان زند در سمت غربی مسجد و بازار وکیل بنا شده.

این بنا با توجه به معماری خاص و تزئینات ناب و کم نظیری که داره، یکی از پر بازدید ترین جاذبه های تور شیراز محسوب میشه.

با وبلاگ آواسیر همراه باشید.

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل از لحاظ معماری پیشرفته:

این حمام هم مثل دیگر حمام های تاریخی ایران معماری خاص خودش رو داره؛ معماری این بنا به گونه ای طراحی شده که فضای داخل حمام دمای کاملا متفاوتی نسبت به بیرون اون داره!

معمار حمام وکیل، این کار رو به وسیله ی راهرو هایی که بین فضاهای مختلف بنا طراحی کرده انجام داده و فضای داخل با طاق و گنبد های خارق العاده و نورگیر ها و تزئینات زیبای آهکی حمام که به دلیل علاقه ی کریم خان به تاریخ باستان ایران از معماری و هنر تاریخی ایران باستان اقتباس شده؛ فضایی دنج و رویایی رو به وجود آورده.

تور شیراز

جالبه بدونین که مردم قدیم علاوه بر شست و شوی خودشون در حمام زمانی رو برای اختلات کردن با هم اختصاص می دادن و راجع به کار و مسائل روز حرف میزدن و در این فاصله میوه میخوردن و قلیان می کشیدن و  از خدمات مشت و مال و ماساژ هم بهره می بردن!

حمام در اون زمان تنها محل استحمام نبوده و دارای بخش های متعدد و مختلفی از جمله ورودی، سربینه یا همون رختکن، هشتی، میان در، گرم خانه و فضاهای خدماتی و… بوده و خیلی از کارهای روزمره و تصمیمات مهم داخل حمام گرفته می شده. خیلی از قرارداد ها و معاملات  و حتی مراسم های مهمی مثل حنابندان، حمام زایمان و حتی مراسم خاستگاری در حمام برگزار میشدن و تا مدت ها مرسوم بودن.

حتی تا همین چند دهه اخیر پدر بزرگ ها و مادربزرگ های خیلی هامون مادر و پدرامونو توی همین حمام ها استحمام میکردن و ازدواج خیلی از پدر و مادرهامون توی همین حموم ها هماهنگ شده!

حمام تاریخی وکیل

حمام وکیل شیراز هم مثل خیلی دیگه از حمام های تاریخی، مدتی بعد از انقلاب اسلامی تغییر کاربری داده شد و به رستوران و سفره خانه تبدیل شد. البته این کار آسیب های زیادی به این بنا وارد کرد و مسئولان میراث فرهنگی تصمیم گرفتند که دوباره کاربری این بنا رو تغییر بِدن و اون رو به موزه تبدیل کردند.

همچنین با قرار دادن آدمک هایی در بخش های مختلف آن، نحوه استفاده مردمان دوره زند و قاجار رو تداعی کردند تا بازدید کنندگان و مسافرانی که با خرید تور شیراز به این شهر باستانی سفر می کنن با روش زندگی و استفاده  مردمان اون دوره از حمام وکیل شیراز آشنا بشن.

موزه حمام وکیل در شیراز

حمام وکیل شیراز در دوره حکومت قاجار مورد بازسازی هایی قرار گرفت که از جمله این بازسازی ها می توان به آهک بری هایی که داستان های شیرین و فرهاد، بیژن و منیژه، پیرز و سلطان سنجر و … روایت می کردند و مورد علاقه مردم شیراز اون دوره بود اشاره کرد.

همچنین در دوره معاصر نیز بازسازی و مرمت هایی در این بنا صورت گرفته  که به دلیل فرسوده شدن طرح های دوره زندیه و همچنین تنوع بیشتر طرح های قاجاری، طرح های مربوط به دوره زند بازسازی شده و تغییرات انجام شده در دوره قاجار هم حفظ شده.

حمام وکیل تور شیراز

آدرس حمام وکیل شیراز:

این بنا در مرمز شهر، در خیابان آیت الله طالقانی قرار گرفته و بین ساعت های هشت صبح تا هفت عصر برای بازدید کنندگان قابل دسترس هست.

 

برای خرید تور شیراز با مناسب ترین قیمت، می تونین از طریق شماره 05131700 با همکاران ما در دپارتمان تور داخلی آواسیر در تماس باشید  و خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل تون رو به همکاران ما بسپارید.

 

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700