فهرست مقاله

زمانی معماری اصیل ایرانی، اونقدر ها جذابیت داشته که امروز با خرید تور هند و سفر به شهر زیبای دهلی می تونین یکی از فاخر ترین آثار این سبک معماری رو در آرامگاه همایون ببینین.

آرامگاه همایون در واقع اولین باغ ایرانی در شبه قاره هند هست که تصمیم داریم در ادامه این مطلب شما رو با این بنا بیشتر آشنا کنیم.

با وبلاگ آواسیر همراه باشید.

آرامگاه همایون یا “همایون تمب” آرامگاه دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند هست که به نصیر الدین همایون مشهور بوده.

این مقبره در منطقه نظام الدین و در مرکز شهر دهلی قرار گرفته و هر ساله میلیون ها گردشگر رو جذب خودش میکنه

این بنا مربوط به قرن شانزدهم میلادی هست و از جاذبه‌های مهمترین گردشگری پایتخت هند به‌حساب میاد.

آرامگاه همایون

همایون دومین پادشاه گورکانی هند بعد از پانزده سال هست که در دربار ایران پناهنده بود به کمک شاه طهماسب اول به کشورش برگشت و به‌طور ناگهانی بعد از چندماه از دنیا رفت.

همایون عاشق هنر و علوم بود و در کتابخانه‌اش تعداد زیادی از آثار هنرمندان نقاش، خوشنویس، تذهیب‌کار و صحاف ایرانی و هندی رو جمع کرده بود و با خودش به هند برد.

علاوه بر این آثار، همایون هنرمندانی رو هم با خودش به هند برد و خیلی جای تعجب نداره که این مقبره و بناهایی که بعدها در هندوستان ساخته شد مثل تاج محل از الگوهای ایرانی و میراث معماری هند و ایران برداشته شده.

به همین دلیل معماری های خیره کننده این کشور برای توریست ها و مسافران تور هند جذابیت زیادی داره.

بازدید از آرامگاه همایون

همسر نصیرالدین همایون “حمیده بانو بیگم” که در ایران با معماری ایرانی آشنا شده بود با الهام از مقبره های ایرانی و فضای چهار باغ یا باغ جنت آرامگاه همایون رو درست یک سال بعد از مرگ همایون شروع و بعد از هشت سال به پایان رسوند.

معماران این باغ پدر و پسری به نام‌های “سید محمد بن میرک غیاث الدین” و پدرش “میرک غیاث الدین”. بودن که از هرات به دهلی آورده شدن و با ساخت این بنا به شهرت زیادی رسیدن.

معماری زیبای آرامگاه همایون

معماری هند از زمان همایون بیش از پیش رنگ و بوی دسبک معماری ایرانیان رو گرفت و این مساله از دید همایون نسبت به هنر ایرانی سرچشمه می گرفت.

همایون که شیفته فرهنگ و هنر ایرانی بود در همه شئوون از جمله معماری، تحت تأثیر هنرمندان ایرانی قرار گرفته بود.

آرامگاه همایون مثل اکثر آثار معماری دوره گورکانی هند ، عناصر فراوان معماری ایرانی رو به نمایش گذاشته، با این تفاوت که در کنار به کار رفتن کاشی‌کاری به رسم هندیان تخته‌سنگ‌هایی نیز در بنا به کار رفته.

تأثیر معماری ایرانی به بهترین وجه در بنای آرامگاه همایون به نمایش گذاشته شده، این بنا که یکی از ایرانی‌ترین بناهایی هست که در تور هند میشه دید، دارای کاشی‌کاری مختلط و ترکیب پیچیده شاه‌نشین‌های قوسی شکل و گنبدهای باریکه،

این ترکیب زیبا یک فضای فوق العاده رو بوجود آورده که میتونه هر کسی را شگفت زده کنه.

آرامگاه همایون گورگان

شباهت آرامگاه همایون و چهار باغ اصفهان

این مقبره عظیم با سنگ سرخ تزئین و باغ اون کاملاً شبیه چهارباغ اصفهانه، به طور کلی میشه گفت اگه به تاریخ، فرهنگ و فضاهای شگفت انگیز  علاقه دارین، دیدن این اثر فوق العاده معماری ایرانی و فرهنگ ایرانیان که حتی مغول ها رو هم تحت تاثیر قرار داده، شدیدا بهتون توصیه میشه.

خرید تور هند با مناسب ترین قیمت

برای خرید تور هند با مناسب ترین قیمت و مشاوره سفر می تونین از طریق شماره های زیر با همکاران ما در دپارتمان تور خارجی آواسیر تماس بگیرین.

شماره تماس:

05131700

09150393380

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700