فهرست مقاله

اگه به بازدید از بناها و سازه های باستانی علاه دارین بدون شک بازدید از کوه آتشگاه می تونه یکی از بهترین مقصد های گردشگری شما در تور اصفهان باشه.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما رو با این بنای تاریخی بیشتر آشنا کنیم.

با وبلاگ آواسیر همراه باشید.

در غرب اصفهان كوهي به نام آتشگاه وجود داره  که منزلگاه آتشگاهي یادگار از دوره ی سلطنت ساسانيان بر ایران باستان هست.

اين بنا از خشتهاي بزرگ با ملاط خاك رس  و با طرح دایره ای ساخته شده و عبادتگاهی مقدس برای زردتشتیان منطقه بوده.

نام اصیل و کهن بنا مِهربین یا دژِ مهربین یا آتشکدهٔ مهربین بوده و که امروزه در بین اهالی شهر و گردشگران تور اصفهان به آتشگاه یا کوهِ آتشگاه شهرت داره.

تور اصفهان

کوه آتشگاه که در فاصله کمی از رودخانه زاینده رود قرار گرفته، یه مکان عالی برای تماشای شهر اصفهان محسوب میشه، در بلندای این کوه، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی رو میشه به خوبی دید.

آتشگاه تاریخی اصفهان

بافت ساختمانی این آتشکده از لایه‌های خشتی ساخته شده و برای استحکام بیشتر از لایه های نازک نی که از رودخانه زاینده رو می اوردن استفاده کردن.

در مسیر بالا رفتن از کوه، بعضی نقاط می تونین بقایایی از راه پله‌های منظم و کنده شده در دل سنگ رو ببینین که تا ورودی آتشگاه ادامه داشته و این روز ها چیزی جز اثری محو ازشون باقی نمونده.

بنای آتشگاه، اتاقی هشت گوشه ست که در هر گوشه یک پنجره رو به بیرون داره. گفته می‌شه که موبدان زرتشتی، آتش مقدس رو درون این اتاق نگه می داشتند.

آتشگاه باستانی اصفهان

از آتشگاه اصفهان در متون کهن، به نام «دژ ماربین/مهرین» یاد شده و گفته میشه که این آتشگاه متعلق به شهری باستانی به اسم “مهرین” بوده.

آثار باستانی کشف شده در این منطقه مثل سفال‌های گورتان و نام‌های باستانی روستاهای ماربین نشان از وجود تمدنی دیرینه در این منظقه داره.

بازدید از کوه آتشگاه در تور اصفهان

صادق هدایت در کتابِ اصفهان نصف جهان دربارهٔ کوه آتشگاه اینگونه نوشته:
“کوه آتشگاه، روز آبادیش، شکوه مخصوص داشته‌است. این پرستشگاه مانند مسجد و کلیسا دورش دیوار نداشته و چیزی را از کسی نمی‌پوشانیده. مانند آتش؛ سره و پاکیزه بوده. همان آتش جاودان نماینده پاکیزگی و زیبایی که به سوی آسمان زبانه می‌کشیده و در شب‌های تار، از دور، دل‌های افسرده را قوت می‌داده و از نزدیک، با پیچ و خمِ دلربا، با روانِ انسان گفتگو می‌کرده”

خرید تور اصفهان

برای خرید تور اصفهان با مناسب ترین قیمت، کافیست از طریق شماره های زیر با همکاران ما در دپارتمان تور داخلی آواسیر تماس بگیرید و با خیالی آسوده سفر کنین.

شماره تماس:

05131700

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700