فهرست مقاله

در حدود سال های 1137 تا 1187 ، کریم خان دستور ساخت مجموعه ای رو داد که امروزه یکی از محبوب ترین جاذبه های تور شیراز محسوب میشه که در سال 1351 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته.

بازار، مسجد، آب انبار و حمام وکیل شیراز، مجموعه وکیل شیراز رو تشکیل میدن که هر کدوم به عنوان اثر تاریخی ارزشمندی هستند، مجموعه ای که در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه ای داره.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما رو با بازار وکیل شیراز، بیشتر آشنا کنیم.

با وبلاگ آواسیر همراه باشید.

تور شیراز

بازار وکیل شیراز مهمترین میراث کریم خان زند:

بازار به عنوان قلب تجاری هر شهر نقش بسیار مهمی در تمام حکومت ها ایفا می کرده، مکانی که همه ی  امور بازرگانی و تجاری در اون صورت می گرفته و اهمیت زیادی داشته.

بازار وکیل شیراز یکی از اصلی ترین مناطق گردشگری شهر شیراز هست و بدون شک مهم ترین میراث کریم خان زند هم بوده.
جالبه بدونین که عده ای  برا این باورند که کریم خان زند پس از دیدن بازار کهنه ی شهر لار که متعلق به دوره شاه عباس بزرگ بود، به فکر احداث بازار وکیل افتاد و اون رو در محلی که بازاری از دوره صفویان بود، بنا کرد و به نوعی اون بازار رو گسترش داد.

بازار وکیل شیراز

این بازار در طول تاریخ دست خوش تغییرات زیادی شده و تغییرات و بازسازی هایی در اون اتفاق افتاده؛ یکی از این تغییرات وحشتناک در سال 1315 اتفاق افتاد و اون احداث خیابان زند بود که باعث تخریب بخشی از این بازار، شامل هشت طاق، یازده حجره، کاروانسرای قوامی و بخشی از کاروانسرای روغنی شد و اون رو برای همیشه نابود کرد!

این خیابون ارتباط راسته شمالی بازار رو تا چهار سوق قطع کرد و از وسط اون عبور کرد. درواقع خیابون زند به دستور شهرداری شیراز، از وسط بازار عبور کرد و در وسط بازار یک شکاف ایجاد کرد و حالا  از وسط بازار و از نزدیک چهار سوق بازار وکیل شیراز عبود میکنه!

بازدید از بازار تاریخی شیراز (بازار وکیل)

با این حال، بازار وکیل شیراز یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری شیراز در بین مسافران تور شیراز محسوب میشه.

با قدم زدن در این بازار؛ انگار در تاریخ و در زمان قدم میزنی! بازار وکیل شیراز هنوز هم محل خرید و فروش هست و حجره دارها هر روز صبح حجره های بازار رو باز میکنن و مشغول به کار میشن.

این بازار هم مثل هر بازار ایرانی دیگه ای از دو راسته اصلی ( راسته شمالی-جنوبی و راسته شرقی-غربی) تشکیل شده که به صورت صلیب از همدیگه عبور میکنن؛ محل تقاطع این راسته ها چهار سوق رو تشکیل میده که مهم ترین قسمت بازار به حساب میاد.

بازدید از بازار وکیل تور شیراز

هر راسته و هر قسمت بازار مخصوص فروش کالای خاصی هستش که با اسم های مربوط به اون کالاها نام گذاری میشدن؛ مثل بازار خیاط ها، بازار بزاز ها، راسته فرش فروشان و … راسته اصلی بازار وکیل شیراز که در ضلع جنوبی- شمالی بازار قرار داره، از دروازه اصفهان تا کوچه سرای مشیر، دارای هشتاد و دو باب حجره در دو سمت هست.

زندگی در این بازار کم و بیش حالت گذشته خودش رو حفظ کرده و برای کسانی که با زندگی مدرن سر و کار دارن به خصوص گردشگران و توریست های خارجی جذابیت زیادی داره.

اگر مسافر تور شیراز  هستین، در بازدید از بازار وکیل شیراز علاوه بر خرید، میتونید از دیدن معماری فوق العاده و تزئینات به کار رفته در این مجموعه لذت ببرید و همچنین با زندگی و حال و هوای بازار در گذشته آشنا بشین.

تور شیراز با مناسب ترین قیمت

در بازار وکیل شیراز هر چیزی که فکرش رو بکنید، میتونید پیدا کنید از عرقیجات و گیاهای کوهی گرفته تا دستباف ها و صنایع دستی گرفته و فرش و به خصوص پارچه؛ پارچه های خوش رنگ و متنوع عشایر استان فارس و همچنین لباسای زیبای عشایری که میتونه خیلی جذاب باشه و یادگار خوبی از شیراز باشه.

خرید تور شیراز

برای خرید تور شیراز و مشاوره سفر می تونین از طریق شماره  زیر با همکاران ما در دپارتمان تور داخلی آواسیر تماس بگیرین و با خیالی آسوده سفر کنین.

شماره تماس:

05131700

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700