فهرست مقاله

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه یا به قول ترک ها گؤی مچید از مسجدهای تاریخی تبریز مربوط به دوران حکمرانی قراقویونلوها در قرن نهم هجری هست که به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه های تور تبریز برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ هست.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما رو با این اثر تاریخی بیشتر آشنا کنیم.

با وبلاگ آواسیر همراه باشید.

تور تبریز

چرا مسجد کبود؟

مسجد کبود، نامی هست که در کتاب سفرنامه ی باستان شناس فرانسوی ” ژان دیولافوا ” به این مسجد نسبت داده شده. ژان دیولافوا باستان شناسی بود که که از طرف دولت فرانسه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی به ایران سفر کرد.

علاوه  بر مسجد کبود در کتاب های باستان شناسی از این مسجد به نام مسجد آبی هم یاد شده.

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود با تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط به‌کاررفته در اون و به ویژه به دلیل رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرقش به «فیروزه اسلام» شهرت پیدا کرده.

سبک معماری این بنا به شیوه آذری طراحی شده و صحن بزرگ مسجد مربع شکل هست.

یکی از زیبایی های مسجد حوض وسط حیاط هست که مکانی برای وضو گرفتن بوده و البته زیبایی خاصی هم به مسجد بخشیده.

شبستانهایی هم جهت پناهگاه مستمندان، و درس خواندن در مسجد وجود داره که نشان از طراحی هوشمندانه مسجد داره.

بنای اصلی مسجد کبود یه بنای آجری قدیمی هست که از یک گنبد اصلی و یک گنبد جنوبی تشکیل شده، هفت گنبد کوچکتر هم که سقف شبستان‌های شرقی و غربی و ورودی مسجد رو پوشوندن جلوه خاصی به این مسجد تاریخی بخشیدن.

مسجد کبود در سفر با تور تبریز

جالبه بدونین که در ساختمان گنبدهای مسجد کبود از هیچ سازه‌ای استفاده نشده‌ و همین کار باعث مشکل در بازسازی گنبدها شده بود.

حتی معماران معاصر از چگونگی طراحی و ساخت گنبد بدون سازه مسجد آگاهی نداشتن. با این وجود مشکل بازسازی سرانجام با طرح استاد معماران بنام حل شد و بنا دوباره بدون استفاده از سازه بازسازی شد.

تور تبریز جاذبه های تاریخ

اگه مسافر تور تبریز هستین و بازدید از مسجد کبود رو در برنامه هاتون دارین بهتون توصیه می کنیم بازدید از سردابه این مسجد رو از دست ندین.

در جنوبی‌ترین قسمت مسجد (در جنوب صحن کوچک) سردابه‌ای وجود داره با دو مقبره که در هنگام بازسازی مسجد کشف شدن و تصور میشه این دو مقبره متعلق به جهانشاه و دخترش باشه.

در حیاط مسجد در شمال و شرق رواق‌هایی وجود دارد که اخیراً به بقایای مسجد افزوده شده‌.

تزئینات زیبای مسجد کبود تبریز

تماشای مسجد کبود تبریز از ایوان های این بنا جلوه دیگه ای داره؛ می تونین از طریق راه پله هایی که در صحن اصلی مسجد وجود داره به ایوان مسجد برسین و از داخل ایوان نظاره گر فضای دنج این بنای تاریخی باشین.

در پایه ستون‌های مسجد هم محفظه‌های کوچکی وجود داره که به احتمال زیاد، از این محفظه‌ها برای جاکفشی نمازگزاران استفاده میشده‌ که امروزه سبک و معماری  آن تغییر کرده.

بنای تاریخی مسجد کبود در شهر تبریز

خرید تور تبریز

تبریز با اون همه جاذبه های تاریخی و طبیعت جذاب، جزو یکی از محبوب ترین مقصد های گردشگری ایران محسوب میشه و فصل های بهار و تابستان بهترین زمان برای خرید تور تبریز و سفر به این شهر خوش آب و هواست.

برای خرید ارزان ترین نرخ تور تبریز می تونین از طریق شماره زیر با همکاران ما در دپارتمان تور داخلی آواسیر با همکاران ما در تماس باشین و خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل تون رو به کارشناسان حرفه ای ما بسپارین.

شماره تماس : 05131700

 

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700