فهرست مقاله

یزد شهر تاریخی بی نظیری که از یک طرف به کوهستان و از سمت دیگه به کویر منتهی میشه، یه مقصد عالی برای سفر در فصل های پاییز و زمستونه.
دیدنی ها و جاذبه های معروف یزد، این شهر رو به یک مقصد عالی برای گردشگران تور یزد تبدیل کرده.
برای خرید تور یزد با ارزون ترین قیمت، با توجه به هتل های متنوع و اقامتگاه های بومگردی گزینه های مختلفی  برای انتخاب وجود داره.
اگه تصمیم دارین با خرید تور یزد به این شهر زیبا سفر کنین، ادامه این مطلب رو از دست ندین.

خرید تور یزد

باغ دولت آباد یادگار دوره زندیه

این باغ توسط محمد تقی خان، از خان های بزرگ یزد در زمان زندیه ساخته شده. محمد تقی خان پس از به قدرت رسیدن ، قنات دولت آباد را از مهریز به یزد کشید و بعد عمارت باغ دولت آباد را در انتها اون ساخت.

این باغ دو تا در ورودی داره که دروازه اصلی از بولوار دولت آباد و دروازه دوم در خیابون رجایی قرار گرفته.

عمارت باغ دولت آباد

ساختمون وسط باغ که محل اقامت و حکمرانی محمد تقی خان بوده، بادگیر بلندی داره که بلند ترین بادگیر جهان محسوب میشه! اگه می خواین بدونید که بلندترین بادگیر جهان چند متره؟ باید بهتون بگم ارتفاع این بادگیر از سطح زمین ۳۳/۸۰ متره!

فضای سبز باغ رو درختای کاج و سرو، گلهای سرخ و محمدی و درختان میوه به خصوص انگور و انار تشکیل میدن که به وسیله قنات دولت آباد مشروب میشدن!
این مجموعه که میراث دوره افشاریه و زندیه ست، اکثر اتاق هاش حوض دارن و بادگیر معروف ش هم تو یکی از همین اتاق هاست.

باغ دولت آباد تور یزد

آتش 1500 ساله آتشکده یزد

یکی از هیجان انگیز ترین دیدنی های تور یزد، بازدید از آتش 1500 ساله زرتشتیان در این آتشکده معروفه.

آتشکده یزد یکی دیگه از بناهای موندگار و مقدس زرتشتیان ایران هستش. آتشکده یزد محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی این شهر و عبادت گاه زرتشتیان یزد هست.

آتش این آتشکده حدود ۱۵۰۰ ساله که خاموش نشده! یعنی ۱۵قرن این آتش روشن نگه داشته. این آتشکده که از سال ۱۳۷۸ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده، از اوایل دهه چهل برای بازدید عمومی باز شده و برای ورود به این آتشکده مثل هر عبادتگاه دیگه ای باید  آداب و رسوم رو رعایت کنید.

آتش 15000 ساله آتشکده یزد

قوانین ورود به آتشکده زرتشت

مردان و زنانی که وارد این آتشکده میشن باید کاملا پاکیزه باشن؛ مردها برای وارد شدن به این نیایشگاه باید کلاه سفید به سر داشته باشن و زنان روسری سفید و لباس های روشن بپوشن و بدون کفش وارد بشن.
آتش مقدس توی مجمر بزرگ برنزی نگهداری میشه و به کسی که مسئول روشن نگهداشتن اون هست “هیربد” میگن و بازدیدکننده ها میتونن این آتیش ۱۵۰۰ ساله رو از پشت دیوار شیشه ای تماشا کنن.

جالبه بدونین که این مجموعه جمعه ها تعطیله و اگه قصد دارین در سفر تور یزد، بازدید از این آتشکده رو از دست ندین، باید صبح ها قبل از ساعت ۱۲ ظهر و بعد از ظهر ها بین ساعت ۴ الی ۷ برای بازدید به این آتشکده سر بزنید. قیمت بلیط آتشکده یزد برای ایرانی ها ۳۰۰۰ تومن و برای اتباع غیر ایرانی ۱۵۰۰۰ تومن هست.

آتشکده زرتشت تور یزد

معبد پیرهریشت زرتشتیان – اردکان

پیرهریشت یکی دیگه از عبادتگاه های زرتشتی استان یزد هست، این عبادتگاه و آتشکده در ۹۰کیلومتری یزد و ۱۵ کیلومتری شهر اردکان، در دامنه کوه های کم ارتفاع و بدون پوشش گیاهی واقع شده.
زرتشتیان معتقدن که (هریشت) محل غیب شدن یکی از کنیز های دختر یزد گرد سوم ساسانی در زمان حمله اعراب هست که از کاروان فرار کرده و در محلی پناه گرفته و به راز و نیاز با خدا مشغول شده و در نهایت ناپدید شده‌.

در ورودی این زیارتگاه در دامنه کوه قرار داره و برای رسیدن به اون باید از پله هایی که تعبیه شده بالا رفت، پس از عبور از در ورودی وارد اتاقی میشید که دور تا دورش سکوهایی برای نشستن و همچنین محلی برای روشن کردن آتیش وجود داره.
بعد از این اتاق یک پستو در مجموعه ست که اون رو محل ناپدید شدن این کنیز میدونن و در این معبد هم همیشه آتشی روشن نگهداری میشه.

زرتشتیان هر سال در روز هیجدهم نوروز برای زیارت و جشن و پایکوبی به این مکان میرن. برای رفتن به این معبد هم مانند آتشکده یزد باید پاکیزه باشید و به همین منظور آب پاکیزه ای برای شستوشو قبل از زیارتگاه تعبیه شده.

معبد پیر هریشت

با خرید تور یزد از آژانس گردشگری آواسیر، با ارزون ترین قیمت سفر کنین.
برای خرید تور یزد  با شماره 05131700 تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700