فهرست مقاله

هر گوشه ای از استان گیلان، بهشتی کوچک است که با زیبایی های طبیعی و  منحصر به فرد خود، گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. یکی از تالاب های زیبای گیلان، تالابی به نام سِوِستان در شهر لاهیجان است که طبیعت چشم نوازش، قابل ستایش است.
برای شناخت بیشتر، تالاب سوستان لاهیجان، با وبلاگ آواسیر همراه شوید.

تالاب سوستان

تالاب سوستان، در روستایی به نام سوستان، در شهر لاهیجان استان گیلان واقع شده است.

در حقیقت، تالاب ها، علاوه بر طبیعت و منظره های زیبا و شگفت انگیزی که به وجود می آورند، اکوسیستم هایی باارزش و کارآمد هستند که بخش مهمی از مایحتاج زندگی مردم نواحی اطراف تالاب ها را پوشش می دهند.
در نتیجه حفاظت و نگهداری از آنها بسیار حائز اهمیت است و تالاب سوستان لاهیجان هم از این قاعده مستثنی نیست.

زیبایی تالاب سوستان لاهیجان، در انحصار قد و قامت سبز درختان جنگلی و نیزار های آبدوست قرار دارد.

زیبایی تالاب سوستان

این منطقه روستای سوستان، نقاشی بی نقص و زنده ی طبیعت لاهیجان است که زیبایی فوق العاده اش را از تالابی می گیرد که بر روی آن، نیلوفرها می رقصند و درمیان نی زارهایش پرندگان آواز می خوانند.

تالاب سوستان، تالابی دارای آب شیرین است که در کنار ویژگی های دیگری که دارد مانند پوشش گیاهی و مواد غذایی مناسب، اکوسیستم و زیستگاهی مناسب برای آبزیان و پرندگان به شمار می رود.

این تالاب، با منظره زیبا و چشم انداز خیره کننده اش، یکی از جاذبه های دیدنی و پرطرفدار لاهیجان در روزهای تعطیل به شمار می رود .

گردشگران با چادر زدن در چمنزار سبز اطراف تالاب، می توانند در کنار لذت بردن از آب و هوای خوش سوستان از سرسبزی درختان، صدای آواز پرندگانی که در نی زارها آشیانه دارند و تماشای شکوفایی نیلوفرهای زیبایی که روی تالاب نشسته اند لذت ببرند.

طبیعت گردی

تماشای طرح و رنگی که چهار فصل سال به تالاب سوستان هدیه می دهند دلنشین و بی نظیر است.

معمولا نیلوفرهای آبی از اردیبهشت تا شهریور بر سطح تالاب خودنمایی می کنند و زیبایی این منطقه را در بهار و تابستان دو چندان می کنند.
البته اوج زیبایی و شکوفایی نیلوفرهای آبی تالاب، مرداد و شهریور است و در واقع زیبایی این گل در تالاب، یکی از دلایل جذب گردشگران است.

نیلوفرهای تالاب سوستان

جالب است بدانید که گل نیلوفر آبی در ایران باستان، دارای ارزش و اهمیت ویژه ای بوده است.
چراکه این گل با وجود اینکه در آلودگی مرداب پرورش یافته و ریشه در خاک دارد، با حرکت به سمت روشنایی خورشید، زره ای از آلودگی را با خود همراه نساخته است.

به همین دلیل گل نیلوفر در تمدن ایران باستان نماد نجابت، رشد معنوی، کمال و چرخه تولد و رشد انسان است.

طبیعت گردی

پائیز و زمستان تالاب سوستان لاهیجان هم زیبایی های خاص خود را دارد

در فصل های پاییز و زمستان، تالاب سوستان، آب بیشتری نسبت به بهار و تابستان دارد که همین سطح بالای آب علاوه بر ارزش و فوایدی که برای آبزیان و پرندگان دارد ،انعکاس دهنده زیبایی های پیرامون خود به خصوص برگ های رنگارنگ پاییز و شاخه های سپید پوش زمستانی است.
این چشم انداز زیبای پائیزی و زمستانی هنر دست طراح طبیعت است.

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد تالاب های ایران، رشد پسته دریایی در آن ها است.
پسته دریایی با طعم خوبی که دارد و همچنین با توجه به خواص متعدد درمانی و دارویی که در طب سنتی دارد مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است.

 

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700