فهرست مقاله

شهر زیبای یزد که به سرزمین بادگیرها معروفه، از زمان قدیم مورد توجه تاجران و مسافرای خارجی و ایرانی بوده و هست.
اگه برای اولین بار با خرید تور یزد به این شهر سفر می کنین، بهتره بدونین که بافت تاریخی این شهر با منطقه کویری اطرافش همخونی عجیبی داره و بناهای کمنظیر و محله های تو در تو و قدیمی این شهر گردشگران زیادی رو شیفته خودش کرده.
در این مطلب از وبلاگ آواسیر شما رو با معروف ترین جاذبه های تور یزد آشنا می کنیم.

تور یزد ارزون قیمت

سرزمین باستانی اقوام ایرانی که میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن توی خودش داره و یونانی ها “ایساتیس” صداش میکنن.

این استان به دلیل دور بودن از درگیری ها و جنگ های سیاسی و تاریخی کشور تا حدودی در امان مونده و از طرفی مسیرهای باریک و پر پیچ و خم و صعب العبور و همچنین محدودیت های منابع آبی این منطقه مانع از تسخیر اون به دست حکومت های مختلف در طول تاریخ بوده.
سفرنامه هایی مثل سفرنامه مارکوپولو نشون میده که این شهر از قدیم مورد توجه مسافران بوده. در ادامه جاذبه های گردشگری این شهر رو با هم مرور میکنیم.

بافت تاریخی تور یزد

مجموعه امیر چخماق معروف ترین اثر تاریخی تور یزد

به محض ورودتون به یزد، احتمالا مجموعه امیرچخماق اولین بنایی باشه که با اون رو به رو میشین.
این مجموعه توسط امیر جلال الدین چخماق؛ یکی از سرداران شاهرخ تیموری و حاکم یزد در قرن هشتم هجری با همکاری همسرش “فاطمه خاتون” بنیان گذاشته شد که شامل؛ میدان، کاروانسرا، تیکه، حمام، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و مهمتر از همه مسجد امیر چخماق میشه.

سنگ نصب شده در آستانه مسجد به طرف میدان، شبکه های ظریف از کاشی های معرق دور خارجی گنبد، محراب صفه اصلی با تاقنمای مقرنس کاری شده و… این مسجد رو از نظر رتبه زیبایی بعد از مسجد جامع قرار داده.

مجموعه امیر چخماق تور یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد هم جزو اولین جاذبه های شهر یزد هست که گردشگران تور یزد رو به خودش جذب مب کنه، این مسجد که نزدیک به مجموعه امیر چخماق قرار داره، به شیوه ایوانی در حدود ۱۰۰ سال و در طی سه دوره ساخته شده.

پایه های اصلی مسجد مربوط میشه به دوره ی ساسانیان، بنای گنبدخانه به دوره ایلخانی برمیگرده و جالبه بدونین که سردر بلند این مسجد، متعلق به شاهرخ و دوره تیموری هستش.

جالبه بدونین که این مسجد از نظر خوابیدگی گنبد، سردر بلند و کشیده اش و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصر به فردش مشهور شده.

مسجد جامع یزد

حمام خان تور یزد نمونه ی خیره کننده از معماری اصیل ایرانی

حموم های تاریخی نقش مهمی در معماری و تاریخ ایران دارن، اکثر حموم های باقی مونده از زمان قدیم یا تبدیل به رستوران و قهوه خونه و موزه شدن، یا برای بازدید گردشگران تور یزد آماده شدن.

حموم خان یزد یکی از این حموم هاست که معماری چشم نواز و ساده ای داره و محیطی خاطره انگیز و تعریف کردنی ای رو برای هر بازدید کننده ایجاد کرده.

خیلی ها با تغییر کاربری اماکن و بناهای تاریخی مخالفن و عقیده دارن که هر بنایی رو باید به همون شکلی که بوده حفظ کرد.

اما عده ی زیادی هم هستند که مخالف این عقایدن و معتقدن که با این کار روح تازه ای به کالبد خاموش بناهای تاریخبی دمیده میشه.

برای مثال حموم خان یزد که امروزه بلااستفاده مونده بود، با تغییر کاربری به سفره خانه ای زیبا و دلنشین با انواع غذاهای ایرانی و سنتی یزدی به یکی از مراکز توجه گردشگران تور یزد تبدیل شده.

حمام خان یزد

اگه مسافر تور یزد هستید، بهتون توصیه می کنیم که برنامه ریزی سفرتون رو طوری انجام بدین که از تماشای مکان های تاریخی و معماری اصیل این شهر بی بهره نمونید.

برای رزرو تور یزد با ارزون ترین قیمت ها از طریق شماره 05131700 با کارشناسان حرفه ای آواسیر سفری پر خاطره رو تجربه کنین.

 

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700