فهرست مقاله

یکی دیگر از شهرهای زیبا و با شکوه تمدن ایران، شیراز است. شهری که از کوچه هایش بوی شکوفه و باران به مشام می رسد، شهری که در طول دوره های مختلف، محفل شعر و ادب ، فرهنگ و تمدن ایران است. آثار تاریخی متعدد و با شکوهی که مربوط به دوران هخامنشی ها و ساسانی ها است در گوشه و کنار این شهر به چشم می خورد که هم نمایانگر اصالت معماری و هنر ایران پیش از اسلام است و هم نشان از اهمیت، شکوه و عظمت شیراز در دوره های باستانی اسلامی و معاصر است. به شما پیشنهاد می کنیم تا با خرید تور شیراز سفری به شهر گل و بلبل شیراز داشته باشید
اکنون ما را در  آواسیر۲۴ همراهی کنید تا با برخی از زیبایی های تاریخی و فوق العاده شیراز آشنا شوید.

شیراز

با خرید تور شیراز چه جاذبه هایی را فراموش نکنید

دیدنی ها و جاذبه های تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی شهر شیراز به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگی که دارد فراوان است. ما در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از این آثار تاریخی و جاذبه های این شهر زیبا آشنا کنیم.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان بنایی باشکوه است که با تلفیقی از معماری قدیمی نظامی و مسکونی ساخته شده است.این بنای عظیم و با ابهت، در دوران حکومت زندیان به دستور کریم خان زند ساخته شده است و در واقع محل استقرار حکومت و سکونت خاندان زند بوده، این بنا در مرکز شهر شیراز قرار دارد و بزرگترین و با اهمیت ترین بنای زندیه به شمار می رود..

ارگ کریم خان

تماشای بخش های مختلف ارگ کریم خان را از دست  ندهید

محوطه و نمای بیرونی ارگ : در نمای بیرونی ارگ چیزی که بیشتر قابل توجه است نقاشی ای از نبرد رستم با دیو سفید است که به صورت کاشی کاری شده به تصویر کشیده شده است و مربوط به دوره قاجار است.
اتاق های ارگ:هر بخش قابل سکونت دارای یک ایوان با دو ستون سنگی است که هر یک ۶ اتاق با معماری سنتی ایرانی و مزین به نقش و نگارهای زیبا در دو طرف خود دارد.
شاه نشین: قسمت های آفتاب گیر خانه که به آن سه دری یا پنج دری هم می گویند شاه نشین نام داشته و شامل شاه نشین تابستانی، شاه نشین زمستانی و شاه نشینی که مناسب در چهار فصل سال بوده است.

ارگ کریم خان زند شیراز

حمام ارگ:حمام سنتی ایرانی که اختصاصی برای  استفاده خاندان سلطنتی ساخته شده بود و در آن سکویی برای چای خوردن و قلیان کشیدن نیز در نظر گرفته شده است یکی از تماشایی ترین حمام های تاریخی شهر است.

حمام ارگ

دروازه قرآن

در هنگام ورود به شهر زیبای شیراز، دروازه قرآن که یکی از آثار تاریخی ایران است را مشاهده می کنید.تنها دروازه ای که از 6 دروازه شیراز باقی مانده است. دروازه قرآن به دستور پادشاه ایران عضدالدوله دیلمی ساخته شده و به فرمان او قرآنی بر بالای دروازه قرار دادند که موجب خیر و برکت شود. این بنای زیبا در دوران حکومت زندیه به دستور کریم خان زند بازسازی شد. طبق فرمان او اطاقکی بالای دروازه ساختند و دو جلد قرآن نوشته شده با خط ثلث را در آن قرار دادند، همچنین در دوران حکومت قاجاریان نیز آب انباری در کنار این سازه زیبا ساخته شد که آب آن، از چشمه رکن آباد شیراز تامین می شد تا مسافران نفسی تازه کنند. اما امروزه قرآن نفیس آن در موزه پارس شیراز نگهداری می شود. که در تور شیراز می توانید از آن دیدن کنید.

دروازه قرآن شیراز

حافظیه

در شهر شعر و ادب، آرامگاه حافظ شیرازی  با نام حافظیه را خواهید دید. مجموعه ای دو هکتاری با ۴ درب ورودی و خروجی که دارای دو صحن است و این دو صحن توسط تالار حافظیه از هم جدا شده اند.جالب است بدانید که تالار زیبای حافظیه در زمان حکومت زندیان ساخته شده و معماری آن مربوط به دوره ی هخامنشیان و زندیان است.

حافظیه شیراز

باغ ارم

یکی از زیباترین و مشهورترین جاذبه های شیراز باغ ارم است که احتمالا شما هم، تعریفش را از مسافران تور شیراز بارها و بارها شنیده اید. باغی بسیار زیبا و سرسبز با انواع درختان و گل های رنگارنگ که در نوع خودش بی نظیر است. قدمت این باغ تاریخی به دوره سلجوقیان بر می گردد و خوب است بدانید که  در دوران حکومت قاجار بنایی زیبا با معماری و هنر اصیل ایرانی در این باغ ساخته شد، بنایی ارزشمند و فوق العاده زیبا که معماری و ساخت آن را حاج محمد حسن، معمار برجسته دوره قاجار انجام داده است، به گونه ای که این بنای ارزشمند زیبایی باغ را دو چندان کرده است.پیشنهاد میکنیم که با خرید تور شیراز بازدید از باغ ارم را از دست ندهید.

باغ ارم شیراز

باغ دلگشا

یکی از قدیمی ترین و ریشه دار ترین باغ های شیراز باغ دلگشا است. باغی پر از گل های زیبا و رنگارنگ و درختان سرسبز و  سر به فلک کشیده ای که عطر  و بوی بهارنارنجش حس طراوت و زندگی می دهد.
این باغ در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار دارد و قدمت آن را به دوران ساسانیان نسبت داده اند. طراحی باغ دلگشا به سبک زیبای ایرانی است با فواره ها ،آبنما ها و جوی های ایرانی . در مرکز باغ، عمارتی سه طبقه به نام کلاه فرنگی ساخته شده است که شامل یک تالار بزرگ و ۴ شاه نشین با آیینه کاری، گچ بری و نقاشی های زیبا مزین شده است و به نوعی زیبایی باغ را کامل کرده است.

باغ دلگشا شیراز

با خرید تور شیراز از آژانس گردشگری آواسیر، می توانید از طریق تماس با شماره 05131700، خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل در شهر شیراز را به کارشناسان توانای ما بسپارید و با خیالی راحت سفرتان را آغاز کنید.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700