فهرست مقاله

سفر به اولین شهر خشتی جهان برای هر مسافری جذاب است، شاید یکی از دلایل پر طرفدار بودن تور یزد بین گردشگران داخلی و خارجی نیز همین ویژگی منحصر به فرد یزد باشد. شهری با بافت کاملا متفاوت که به شهر بادگیرها نیز شهرت دارد و میراث عظیمی از فرهنگ و تمدن اقوام ایرانی را به دوش می کشد. این عروس کویر که بین رشته کوه های شیر کوه و خرانق محصور شده است، گنجینه ای از هنر و معماری ایرانی است که گردشگران و توریست های بسیاری را به خود فرا می خواند. اگر شما هم مشتاق دیدار عروس زیبای کویر هستیدمی توانید با خرید تور یزد راهی این شهر زیبا شوید. اکنون با آواسیر۲۴ همراه باشید تا با شما را با جاذبه های یزد آشنا کنیم.

یزد

امیر چخماق اثر تاریخی دوره تیموریان

مجموعه امیر چخماق، شاهکار تاریخی به جا مانده قرن نهم هجری دوران حکومت تیموریان است که در آن زمان به دستور جلال الدین امیر چخماق در یکی از بهترین منطقه های یزد، ساخته شده است، جالب است بدانید که این مجموعه از نظر معماری و هنر  در نوع خودش بی نظیر است. مجموعه امیر چماق، شامل کاروانسرا، آب انبار، خانقاه، مدرسه، بازار و مسجد می شود که مهترین اثر این مجموعه از حیث اهمیت و معماری مسجد آن است و با نام مسجد امیر چخماق شهرت دارد. این مسجد با گنبد بزرگش و وضع طاق بندی ها ،سر در مناره ها و همچنین با کاشی کاری های معرق و طاق های مقرنس شده اش اثری تاریخی است که از نظر هنر و زیبایی بعد از مسجد جامع یزد قرار می گیرد.

امیر چخماق

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد که به دلیل داشتن بلندترین بادگیر جهان شهرت دارد در اواخر دوره ی افشاریه به عنوان یک باغ حکومتی و برای سکونت خاندان سلطنتی، توسط محمد تقی خان بافقی (خان بزرگ ) ساخته شد و در واقع یادگاری از دوره ی افشاریه و زندیه است. این باغ یکی از اصلی ترین باغ های ایرانی است که چندین عمارت دارد از جمله: عمارت هشتی ، بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه ، سردر اصلی و سردر جنوبی. بادگیر بلند و مشهور باغ دولت آباد بر فراز بنای هشتی بر پا شده است. فضای داخلی باغ نیز بسیار زیبا ، سرسبز و پر از درختان انگور و انار و غیره است که در کنار این بناهای تاریخی منظره ای چشمگیر و زیبا  را خلق کرده است.

باغ دولت آباد

آتشکده یزد و آتش 1500 ساله اش

آتشکده یزد که به آن آتشکده بهرام یا ورهام نیز می گویند، بنایی باشکوه با معماری باستانی ایرانیان است که در محوطه ی کاملا سرسبز پوشیذده از درختان سرو و کاج قرار دارد. آتشکده تاریخی یزد با آتشی که بیشتر از ۱۵۰۰ سال نفس می کشد و رنگ خاموشی را ندیده، واقعا تماشایی و شگفت انگیز است. این آتشکده با استفاده از الگوهای معماری اصیل ایرانی ساخته شده است. بر سردر این بنای باشکوه می توانید نماد فروهر را که با کاشیکاری های هنرمندانه نگاشته شده است را ببینید، همچنین وجود سر ستون ها و ستونهای سنگی گل دار این بنا که توسط هنرمندان اصفهانی تراشیده شده است زیبا و بی نظیر است. دیوارهای داخلی آتشکده توسط هنرمندان ایرانی با تصاویر زرتشت و نوشته هایی از کتاب اوستا تزیین شده اند.

آتش این آتشکده را در ظرفی از جنس برنز در یک محفظه شیشه ای در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین و در اتاقی که نور خورشید و باد به آن نرسد نگه می دارند. جالب است بدانید که در جلوی ورودی این بنا حوض بزرگ و دواری وجود دارد که بازدیدکنندگان طبق رسوم زرتشتیان در آن سکه می اندازند.و باید بدانید که علاوه بر اینکه آتشکده بهرام از نظر طراحی و معماری بی نظیر مانند دیگر آتشکده ها، سادگی و قداستش را حفظ کرده و رفتن به این آتشکده آداب رسوم مخصوص به خود را دارد.

آتشکده یزد

آب انبار شش بادگیر

یکی از زیباترین نمادهای قدمت دار یزد، آب انبار شش بادگیر این شهر است. آب انباری که پیشینه ی تاریخی ۱۸۰ ساله دارد. این بنای زیبا با معماری بی نقصش یادگاریی از دوران قاجار می باشد و در سفر به شهر بادگیر ها، بهتر است بازدید از تماشایی ترین بادگیر شهر را از دست ندهید.

آب انبار شش بادگیر

آب انبار رستم گیو

آب انبارها در شهر کویری یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی آن از اهمیت بسزایی در تامین آب منطقه برخوردار بوده اند. یکی از این آب انبارها، آب انبار گیوه است که یکی از بناهای تاریخی ساخته شده دوران قاجاریان است. این آب انبار که به ثبت ملی هم رسیده در محله زرتشتیان یزد قرار دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

آب انبار رستم گیو

برای خرید تور یزد و سفر به این شهر تاریخی می توانید از طریق شماره 05131700 با همکاران ما تماس بگیرین و با خیال راحت و بدون نگرانی سفر کنید.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

05131700